Filmhaver

Némaság élménybeszámoló

2018. május 22. - Vollai Martin

CSEND

 Silence Movie Poster

Martin Scorsesse gyakorlatilag minden filmes műfajban alkotott már. Legyen szó komédiáról, gengszter filmről, thrillerről, kosztümös drámáról, családi vígjátékról vagy parti filmről. Valamint vallási témában is alkotott filmet. Legyen szó keresztény vagy buddhistavallásról. A keresztény vallásról az egyik legmegosztóbb filmje a Krisztus utolsó megkísértése egy kitűnő példa erre. A filmet az egyháznak nem nyerte el a tetszését, a Vatikánban be is lett tiltva. Magyarországon bár moziban lement, azonban a televízióba nem került. Az ok, hogy a rendszerváltás idején Paskai bíboros betiltotta a filmet. Miért? Mert nem értette, hogy mi is ez a remekmű. Krisztus emberi oldala van kiemelve, az isteni mivolta a háttérbe szorul. Ugyanis a kísértő, azt vizionálja a kereszten a fejébe, hogy mi lenne, ha leszállna a keresztre. Majd utána elvenné Mária Magdalénát, lefeküdne vele, s gyermekük születne. Ez sok volt a bíboros Úrnak, s hogy azóta miért nem adták le a Duna tévén, az kész rejtély számomra. A buddhistavallásról szóló filmje a Kundun, már kevésbé jól sikerült darab. A 14. Dallai Láma története a tibetiek számára, annyira megosztó lett, hogy kitiltották a rendezőt az országból. Mostani filmje a kereszténység és a buddhizmust is érinti, főleg az előbbit. A történet szerint a XVII.században járunk,ahol egy jezsuita szerzetesről kapnak értesülést,hogy a keresztény üldözések hatására átállt a buddhista vallásra. Két ifjú pap elindul Japánba, hogy utána járjanak a dolognak. Mikor partot érnek helyiek reménnyel el telve várják a kereszténység legapróbb morzsáit is. A helyiek félnek, ugyanis a kereszténység be van tiltva. Akit rajtakapnak, hogy keresztény,azt kegyetlenül megbüntettik. Tagadniuk kell a vallást,rá kell taposni egy Krisztus ikonra vagy leköpni egy keresztet. Az inkvizitor Innoue vadássza őket,amikor pedig találkozik főszereplőnkkel, megpróbálja megtörni a hitét.

Scorsesse közel 28 éve elakarta készíteni ezt a filmet,ám most 2017ben a mozikba került a film. A rendező ezzel a filmmel akarva vagy akaratlanul bocsánatot kért az egyháztól,amiért a Krisztus utolsó megkísértése megosztó darab lett. A Némasság legfőbb témája a hit. Sőt még inkább az, hogy képes vagy arra,hogy megtaposs egy Krisztus ikont. Mert vagy meghalsz,mert nem teljesíted a japánok kérését. Illetve ha megteszed, akkor nincs üdvözölés számodra, hiszen eldobtad a hited. Kivéve, ha meggyóntad később egy papnak. Vajon megéri-e meghalni a hitért? Vagy inkább tagadod a keresztény tanokat,s buddhistává válsz, ám sokáig élhetsz? Ezeket a kérdéseket vetti fel a film. A történet remek, a korképet jól bemutatja, hogy a japánok siker orrientált egy nép. Náluk nincs helye a keresztény vallásnak, hiszen a föld egy mocsár, s a gyökerek elsüllyednek benne. Ezt a metaforát az inkvizítor fogalmazza meg, s ez egy jó ötlet, hogy látjuk, ahogy az ellenség gondolkodik. Vele ellentétben áll a fősünk Rodrigez, aki szerint van esély rá, hogy a hit jó táptalajt talált, csak a gaz japánok kivágták a fákat, mielőtt megnőttek volna.

A színészek fantasztikus munkát végeztek. Andrew Garfield fergetes alakítást nyújt, a Fegyvertelen katonán is jó volt a srác, ám itt egy jóval rétegeltebb karaktert alakít. Rodrigez hite erős, annak ellenére, hogy emberek meghalnak körülötte. S ahogy fokozatosan próbatételek elé áll, s egyre jobban megőrül. Maga Andrew bevallása szerint ateista, ám egy jezsuita pap hatására, azért másképp látja a világot. James Martin atya, azt mondta, neki hogy „Két jó hírem van a számodra. Az egyik, hogy létezik Messiás, a másik, hogy nem te vagy az!”, ez jót neki, hiszen ebben az egocentrikus világba nem minden napi. Ha már Krisztus, a film egy pontján Rodrigez, a víztükörben az arca helyén egy ikon képet lát Jézusról. Ez egy ötletes dolog volt, ügyes képi megoldással.

Adam Driver és Adam Driver fülei is jól alakítottak. Francesco egy hasonlóan fiatal atyát játszott, akinek hitét szintén próbára teszik. Keveset játszik Liam Neeson, mint Ferrara atya, akit megtörtek a japánok. Neeson hosszú idő után jól alakított, s nem a hülye akcióthrillerekben kell parádéznia. A japán inkvizítor figurája nagyon érdekes karakter volt. Sokat beszélnek róla, hogy ő a gonosz, szemét ember, akitől félnek a falubeliek. Ám amikor megjelenik, egy kapafogú öregember az, aki irtja keresztényeket. Ehhez a nevetséges összképhez hozzátesz, az is hogy olyan a hangja, mint Tapsi Hapsinak a Bolondos dallamokból. A párbeszédei Rodrigezzel nagyon elgondolkodtatóak.

A filmet az Oscaron csak egy jelöléssel díjazták. A legjobb operatőri munkára, Rodrigo Prietót, aki zseniális munkát végzett. A tájképek gyönyörűek, s vannak kreatív beállítások is. Ahogy pedig a keresztényeket megkínozzák, azt rossz nézni. A szó pozitív értelmében, például annál a jelenetnél, amikor kereszten lógnak, s az óceán csapdossa testüket, s ezt 4-5 percig végignézhetjük. Természetesen nem az a lényeg, hogy fröcsög a vér, hanem az hogy lelkileg törik meg az embereket.

Martin Scorsesse ismét egy minőségi darabot alkotott, az egyetlen hibája a filmnek, hogy túl hosszú. 2 és fél órás egy 15 percet nyugodtan lefaraghattak volna belőle. Összegezve a film egyszeri megtekintésre ajánlott, ha lehetőségetek van rá, akkor mindenképp egy pappal vagy, ha keresztény vagy akkor egy buddhistával vagy egy ateistával.

A bejegyzés trackback címe:

https://filmhaver.blog.hu/api/trackback/id/tr6413992920

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.