2024. okt 18.

Joker:Kétszemélyes téboly (Spoileres) élménybeszámoló

írta: Vollai Martin
Joker:Kétszemélyes téboly (Spoileres) élménybeszámoló

DANCIN’G WITH A CLOWN

joker_folie_a_deux.jpg

A Joker első része hatalmas anyagi siker volt, éppen ezért kézenfekvő, hogy itt a folytatás. Azonban nem hagyományos második részről van szó. Lássuk, milyen módon folytatták a gothami bohóc sminkes sorozatgyilkos történetét. Spoileres tartalom!



A történet szerint Arthur Fleck az Arkham Elmegyógyintézetben tölti büntetését. Ügyvédje, Maryanne Stewart szeretné, ha átszállítanák egy hagyományos kórházba, hiszen pszichológusok szaktanácsai alapján Joker egy lehasadt személyisége Flecknek, akit a gyermekkori abuzálások és léha anyja miatt hozott létre. Mikor átviszik az Arkham B szárnyába, ahol a „rendes” betegek vannak, megpillantja Lee Quinzelt, aki egy énekpróbán vesz részt. A nő elmondja, hogy mikor lelőtte Murray Franklint, az szikrát adott neki, hogy nincs egyedül. A páros azonnal egymásba szeret. Ezek után szeretné, ha Fleck felmondaná a védelmét, s előhozná a sötét oldalát, Jokert.



A Joker első része kritikailag megosztó lett. A liberális lapok az öntörvénykezést, a fegyvertartást propagáló filmnek ítélték meg. Emiatt még Arany Málnára is jelölték, mint legrosszabb üzenettel rendelkező filmet. Sokan a Taxisofőr, A komédia királya olcsó kiadásának tartják, s a forgatókönyvet pedig szájbarágósnak. Az Akadémia 11 jelöléssel nominálta, melyből kettőt díjra is váltott (Legjobb zene, Legjobb férfi főszereplő). A bevétel pedig hatalmas volt: 1 milliárd dollárt hozott világszinten. A folytatást Phoenix akkor vállalta, ha érdekes lesz. Mikor megtudta, hogy énekelnie kell, annyira nem örült neki. Aztán végül is belement a dologba. Partnernek pedig beszállt Lady Gaga. A stúdió pedig jól titkolta, hogy musical lesz. Ugyanis a műfaj mára igencsak kínos lett, például a Wonka is hasonló módon lett reklámozva. A filmet hasonlóan a Velencei Fesztiválon mutatták be, a kritikák igencsak megosztóak lettek. Ahogy a hazai kritikák is. Én magam a premier másnapján megnéztem. Magyar felirattal, a filmen pedig rajtam kívül három ember ült.

Már rögtön az elején ledobták az atomot, azzal, hogy egy Looney Tunes-szerű animációs betéttel kezdődik. Majd átvágunk a valóságba, ahol szürke, esős s brutális képsorokban mutatják meg a mindennapjait. Mintha csak egy auschwitzi haláltábort látnánk. Miután megismerkedik Lee-vel beindulnak a dalok is. S ezek magukban nem rosszak amúgy, de úgy éreztem, hogy ezzel magyarázzák az érzelmeiket. S itt lendülünk át abba, ami nekem nem tetszett a Joker 2.ben, hogy mindent túlmagyaráz.



Azaz Joker szerelmes, erről kell egy dal. Oké, értem, hogy nagyon jó dolog ez, de haladjunk. Aztán még egy dal a szerelemről a riporternek. Majd a bíróságon arról, hogy miért is állnak össze, hogy felforgassanak mindent. S persze a kiállítás szép. Az operatőri munka, a hangvágás, a zene mind-mind csillagos ötös. A látvány is erős, a helyszínek jók.



A színészi játék továbbra is remek. Joaquim Phoenix ismét jól hozza a komplexusos őrültet. Amikor énekelt, az inkább erőltetett volt. A hangja se volt mindig a topon. Persze nem is ez volt a cél. Néha engem Randy Newmanre emlékeztet a hangja. Lady Gaga természetesen remekelt, bár itt nem a tőle megszokott over the top módon nyomja. Minden szava hazugság, csak azért, hogy Joker kegyeibe férkőzzön. Szeretné, ha a szabadulás után összejönnének. S egy hegyet építenek fel. A közös jeleneteik jók voltak, de az egyik legkínosabb is hozzájuk köthető, a szexjelenetük, ami rendkívül kényelmetlen volt. Ők egyértelműen a csúcspontok.

Fontos kiemelni, hogy Lee és Arthur nem menő figurák. Ezek hibbantak, a rendező célja volt, hogy ne kedveljük őket. Akik azóta idióta módon Facebook-kiírásokban megosztják Joker arcát valami sokatmondó szöveggel, azok annyira értették meg a film mondanivalóját, mint itt a rajongók, akik a film egy pontján elrabolják Flecket. S végig bemutatnak a rendőrségnek, ugyanis a Joker egy gonosz entitás. A társadalomra mutogat, pedig ő maga is tudna változtatni, de nem akar. Sokan emiatt utálták az első részt, hogy túlságosan belemegy egy beteg elmébe.



Új karaktereket is kapunk. Katherine Keener az ügyvédnő, aki a józan gondolkodást képviselte. Aki törődött Arthurral, ám Lee ármánykodása nyomán ő kikerült a képből. A fő biztonsági őrt pedig Brendan Gleeson formálta meg, aki kettős módon viszonyult Arhurhoz. Egyrészt, ahol tudott, ott tett keresztbe neki, másrészt valahol szurkolt neki, mikor látta, hogy sikeres. Ő volt az igazságszolgáltatás arca, aki elnyomja az embert. Nincs tekintettel senkire, s élete abból áll, hogy őrültekre vigyáz. Steve Coogan egy kis szerepben tűnik fel, mint az a tévés riporter, aki kikérdezi Arthurt. Ám ő is csak azért, mert a karrierjén nagyot lendít. Harvey Dent is kap egy kisebb szerepet, de nem sok vizet zavar. A szokásos fiatal törtető államügyész s ennyi.



Sajnos itt jön a film legnagyobb problémája számomra a visszatérő karakterei. Elsősorban a szomszéd anyuka Zazie Beats által. Akit nagy rejtély övezett, hogy meghalt-e vagy sem? Itt pedig megtudjuk, hogy jóban volt Arthur anyjával, s szerinte a fia egy világ szerencsétlenje, aki ráadásul aggszűz is. S kisgyerek kora óta egy képzelt világban él. Illetve itt a törpe, akinek volt egy meghatónak szánt pillanata. Hogy Fleck volt a barátai közül az egyetlen, aki nem csúfolta ki a magassága miatt. Viszont mióta megölt egy embert a szeme láttára, halálosan retteg, elvesztette a munkáját, s a rendőrök folyton róla kérdeznek. Valamint az egykori pszichológusa is megjelenik, aki a naplójából olvas fel. Ezen a ponton már azt éreztem, hogy oké, értjük, Arthur nem személyiségzavaros, csupán sok traumát élt át, emiatt zavarodott.



A folytatás zenéjét ezúttal is az izlandi Hildur Guðnadóttir szerezte. Ami a score szintjén semmi újat nem adott, a dalok pedig közepesek voltak. Ahogy fentebb írtam, a fényképezés szép volt, Lawrence Sher biztos újabb jelölést húzhat majd be.



A forgatókönyvet ismét Todd Philliphs s Scott Silver vetették papírra. Sajnos itt csúszott el a dolog. Ugyanis nem voltak elégedettek azzal, hogy ez egy börtön/bírósági darab legyen szociológiai kérdésekkel. Nem, nekik még a jukebox musicalt is be kellett dobniuk. S valahol itt csúszott el az egész.



A „Joker - kétszemélyes téboly” igencsak gyengébben indított kritikailag, 5,4en áll Imdbn, metacrticen is alacsonyan volt. Sajnos anyagilag is valószínű, hogy bukás lesz. Kár érte, kiváló ügynök volt.



Értékelés:70%       

Szólj hozzá