2023. okt 10.

Fűrész X. (Spoileres) élménybeszámoló

írta: Vollai Martin
Fűrész X. (Spoileres) élménybeszámoló

PUZZLE TÍZ AVAGY A NAGY FŰRÉSZ FRANCHISE MARATON

saw_x.jpg

Idén kerül mozikba a Fűrész X., a híres horror franchise tizedik fejezete. Induljon a játék! Ezúttal a tizedik fejezettel.

 

A történet szerint John Kramer rákos, elkeseredettségében ezért belemegy, hogy egy kísérleti módszerrel gyógyítsák meg. Ismerőse tanácsára Mexikóba megy, ahol elég érdekes módon köszöntik (elrabolós kamu-taxissal). Cecilia Paterson, az intézet vezetője körbe vezeti Johnt. Itt ismerkedik meg egy kis sráccal, Carlosszal, akivel azonnal össze is barátkozik. A személyzet segítőkész, nagyon nyájas. Megtörténik a „műtét”, ám amikor Kramer leveszi a kötését, észreveszi, hogy műtétnek nyoma sincs. Magyarán átverték, a sok pénzt pedig ellopták tőle. Emiatt bosszút esküszik, Amanda tanítványával elkapja a szélhámosokat. Majd az új játék kezdetét veszi. Alapvetően nehéz a dolgom, mert valahol lelkesednem kéne, hogy John „újra él”, viszont ez nem elegendő ahhoz, hogy a Fűrész ismét régi fényében tündököljön. Kezdve azzal, hogy a filmet a korhatár karika sz@rakodása miatt itthon kellett megnéznem. Magyarul: az X besorolás miatt csak este tíz után vetíthető, s mivel vidéki vagyok, s nincs se jogsim, se autóm, ezért nem tudnám megoldani a lejutást Győrbe. Valamint a magyar szinkron se érdekel. Mivel az első részben még Földi Tamás volt , haláláig pedig Végvári Tamás szólaltatta meg Jigsawt. Viszont, akárcsak Robert Englundnak, Tobin Bellnek is utánozhatatlan orgánuma van, s olyan megjelenése, hogy az a gyengébb epizódokat is felhúzz(t)a. Itt se vele van a baj, sokkal inkább az eszmeiséggel, amit az alkotók képviselnek. Ő lett a főszereplő, s habár együtt éreztem vele, mert rossz érzés, ha átvernek, eddig ő háttérkarakter volt. Az egészségügyben dolgozók világa olyan, mint holmi menedékhely, ahová el tudunk bújni, megbízva bennük. Tudjuk, a sok diplomájuk, meg presztízsük miatt biztonságot kínálnak, viszont mikor vissza élnek ezzel, az undorító. A főorvosnő karaktere jó volt. Jól hozta ezt a rideg, számító szemétládát. De ne szokjátok meg a dicséretet, mert még egy-két ilyen lesz, aztán gyorsan tudjuk is le. A trancsír jeleneteknél nem fogták vissza magukat. A maszkmunka ennél fogva erős volt, valamint a praktikus effektek is fantasztikusak voltak. A csapdák ötletesek voltak, jól illetek az áldozatok bűneihez. Illetve az abszolút kedvenc az agy kivágós rész volt, ahol a becsukódó maszk is ilyen mexikói formájú volt, ráadásul annak a templomos szobornak az ábrája volt, ahol szíveket szoktak kitépni a múltban. Nos, akkor merüljünk bele a mocsoktengerbe. Kezdve azzal, hogy nagyon nem állt jól a filmnek a hossza. Majdnem két óra, és a vége felé erősen néztem az órámat, hogy mikor lesz már vége. Az emberek, akik csapdába kerülnek, antipatikus alakok, de az nagyon fárasztott, hogy mindig ugyanazt játszották el. Mondjuk megteszi, amit kell, de az utolsó másodpercig még nem telik be a mutató, hogy megtöltötte vérrel a tartályt. Paff, és már halott is. Mondjuk, itt jóval bevállalósabbak voltak, hiszen legalább odáig eljutottak, hogy megteszik, amit kell, csak az idő kevés. Az utolsó előtti áldozat már majdnem győz, viszont mikor a dokinő kiszabadul, ő végez vele. S a legviccesebb, hogy John végig ott van velük a csapdáknál. Nyilván akkor nem lehetett volna az a vége, ami, de ez így nevetséges volt. Amúgy egész végig azon agyaltam, hogy a Parker nevű hazug társa honnan ismerős, aztán a vége felé jöttem rá, hogy Mennom a Skorpiókirályból. Csak 20 évvel később. A film nagyon nehezen indul be, az első kb. háromnegyed óra a felvezetés. Már az is új lehet a rajongóknak, hogy itt nem csapdával nyitunk. Illetve van ez elején egy ilyen víziója Jigsawnak, mikor lát egy kórházbéli szarkát. S ekkor látjuk a poszteren is látható szemes csapdát. Ami persze oké, hogy brutális és a srác megérdemelten került a helyzetbe, de az egész egy látomás. Ekkora olcsó gagyi húzást nem tudom, mikor láttam utoljára. Az új helyszín is azt a benyomást kelti, hogy mi már nem holmi bezárt helyeken vagyunk, hanem gyönyörű szép mexikói tájképeken. Ez is azt húzza alá, hogy a készítők már rohadtul nem értik, nem érzik, és nem tudják, mi a Fűrész-varázs lényege. Például ,hogy egy mezei autós üldözés is minimalistára van véve. Ezzel is a klausztrofóbiás embereknek, mint pl. nekem, még beszorítóbb érzés a képi világ. Illetve, hogy John az ötödik részben elmondta, hogy a bosszú nem jó dolog. Ő tanító, aki jobbá akarja tenni az embereket. Itt is a hatodik részhez hasonlóan személyes töltetű az ügy, emiatt is lehet, hogy arccal jelenik meg a gyilkos. Viszont akkor minek vetette be a magnót? Ott volt a hangosbemondója, csak be kellett volna mondani az utasításokat. Vagy ennyire szereti a hangját, hogy már csak azért is le kell őket játszani? Korábban szó esett Amandáról, aki itt is itt van, de mivel ez egy előzmény, furának hatott, hogy rajta látszott az eltelt tízen pár év az előző epizódok óta. Sőt azt se segített, hogy hihetetlenül béna „Benőke” frizurát kapott. A film végi nagy leleplezés pedig igazán kiszámítható és szánalmas volt. Jigsawt és a kisfiút a dokinő és a csalótársa rászíjazza egy csapdára. Aminek következtében csupa vér borítja el őket. Míg Amanda meg van láncolva, felmennek az irányítópultba, hogy elvegyék a pénzüket. Viszont nincs ott semmi, majd az ajtók bezáródnak, és mérges gáz kezd beszivárogni. S csak akkor élik túl, ha egy lyukon kidugják a fejüket. A nő ezért megszúrja Parkert, aki elvérzik, magának meg- mint Marvnak a Reszkessetek betörőkben- ilyen gyökér módon kikukucskál a feje búbja. Majd John csapdája deaktiválódik, Amanda megszabadul láncaitól. Ekkor a jólelkű és jóságos nagybácsi tekintetű John odaadja a szegény gyereknek a valódi pénzes zsákot, és mint valami giccses Oscar-jelölt filmben a napfényben kisétálnak a nagy kapun. Ennél hitványabb horror finálét keresve se találni, talán a Cápa 3 a kiugráló delfinekkel veheti fel vele a versenyt. A Fűrész vége mindig egy depresszív, súlyos befejezés, ahol a „gonosz” győz, de jó nézni, ahogy a „jó” megbűnhődik. De azt stílussal tették, nem ilyen gennyes keléssel, ami itt volt. Az egész ürülékhalmot a stáblistás jelenet koronázta meg, hol egy régi tanítványával, Hoffmann-nal a korábban tanácsot adó férfit kapják el, s leckéztetik meg. Nagyon rég éreztem azt, hogy hálás vagyok a mozis verzióért itthon, igaz a magyar felirat is nagyon hitvány volt. Johnt sokszor Jánosnak hívták, Kramert pedig c-vel írták ki. Illetve borzalmas tükörfordítás volt. A Fűrész X. a kritikusok legtöbbjénél jó fogadtatást kapott. Nem tudom, ők mit néztek, vagy az is lehet, hogy jó lábbal keltek fel aznap, de hogy ez nem egy jó film, az is biztos, mint az adó, vagy ha igazán akarok illeszkedni a szériához, akkor a halál. Az év talán egyik legrosszabb filmje lett nálam, bár az is igaz, a Spirál vagy a Jigsaw ennél rosszabb volt.

 

Értékelés:35%    

Szólj hozzá