2024. jún 07.

Kis Vuk élménybeszámoló

írta: Vollai Martin
Kis Vuk élménybeszámoló

LENYÚZOTT RÓKABŐR


38751_12.jpg

Mivel idén hunyt el Gát György, a számomra legrosszabb, szégyenteljes produkciók atyja, így elővettem a magnum opusát, a Kis Vukot.



Halottról se jót, se rosszat. Az igazat. S Gát György-nevéhez hűen- nem ismert gátlást. Legalábbis, ami a borzalmas produkciókat illeti: a 80-as,90-es és 2000-res években széltében-hosszában mérgezte a köztudatot. Olyan alkotások kötődnek nevéhez, mint a Sztár Vár, a Linda, az Angyalbőrben vagy a leghitványabb sorozata, a Família Kft. Nyilván ezeket a korszakos műveket a retro hangulat rózsaszín köddé változtatja. Én meg, a 30-as fiatalember honnan veszem az abszurd arcátlanságot, hogy a klasszikus címeket illetem negatív jelzőkkel. Őszintén: a Kis Vuk esetén nincs pardon.



(A Fekete István által írt, és a Dargay Attila által rendezett animációs mestermű a magyar filmgyártásnak az egyik, ha nem a legnagyobb mérföldköve. Tanulságos, megható és aranyos darab volt. Az elsőosztályú animáció, a fülbemászó dal, a rétegelt történet, szerethető karakterek és nagyszerű szinkronhangok tették örök érvényűvé a Vukot. A természet rendje s az azt megtörő gonosz ember harcáról, a bosszúról, és a szeretet/szerelemről is szólt. Hatalmas gyerekkori kedvenc.)



Általában itt szokott jönni, hogy összefoglalom a történetet, de itt nem nagyon beszélhetünk erről. Kis Vuk apját elrabolja a simabőrű. S hogy miért? Hogy egy cirkuszban mutogathassa, mint repülő rókát. Kis Vuk elindul a fater után, miután lelövik az anyját. Ám, amint megpillant egy rókalányt, a szexualitás erősebb a családnál, és azonnal szerelembe esik. Eközben egy tolószékes kisfiú, Alex és hallókészülékes kutyája is bele csatlakozik a cselekménybe. Akit a gonosz cirkusz-igazgatónő nyomorított meg annak idején. Azonban a srác beleszeret a gonosz lányába, Carmellába. Majd az események óhatatlanul összefonódnak.



Nehéz a dolgom a Kis Vuk kapcsán. Kezdjük ott, hogy Gát György, aki zseninek vallotta magát, azt állította: ez egy korszakos mű. Valamint az animáció világszínvonalú. Nos, ilyenkor merül fel bennem, hogy milyen pszichedelikus szert fogyaszthatott? Az eredeti alkotó, Dargay a kezdetek óta elzárkózott a produkciótól, megtiltotta, hogy az általa kreált figurákat felhasználják.

Elvileg ez lett volna az első 3D-s animációs magyar film, ám sokáig készült, így Egon & Dönci pár hónappal korábban megelőzte. (Ennek a filmnek a legnagyobb baja, hogy elég érdektelen, cserében elképesztően szépen néz ki. Egy technikai demó.)

Azonban a Kis Vuk nagyjából úgy néz ki, mint azok a low budget, Disneyt majmoló produktumok, mint a Little Panda Fighter, Finding Jesus vagy a Ratatoing. De azok nagyjából pár száz forintból készülnek, míg ez 1,2 milliárdból. Melyből 200 millió állami támogatás. Annyira okádék a látvány, hogy arra szavak nincsenek. Sokszor próbálkozik lassításos effekttel, de ez úgy néz ki, hogy fele számra veszik a képkocka/másodperc számot, s emiatt ilyen szaggatott lesz a mozgás. Konkrétan látni, ahogy akad az animáció. Például az egyik jelenetben átfut az erdőn, s egy snitten belül felmegy a nap. De nem úgy, hogy vágással mutatják a napfelkeltét, hanem egy konkrét snittben. Amikor üldözés van, nem látni semmit. A figurák orrlyukába dugják fel a kamerát. Vagy a Looney Tunest megidéző esős-kelős poénoknál beszűkül a kép. A karakterek vázlatok, a hátterek pedig állnak. Egy erdőben vagyunk, de annyira élettelen a táj, hogy rossz nézni.



Nos, ha túltettük magunkat a látványon, ami elég nehéz, beszéljünk az audiosávról. Hatalmas nagy szinkronhangokat hallhattunk, olyanokat, mint Csőre Gábor, Kulka János, Gálvölgyi János, Reviczky Gábor vagy Bodrogi Gyula. S akkor nem beszéltem a „narrátorról” Ganxsta Döglény Zoliról, aki a varjút szólaltatja meg, akarom írni énekli. Vagyis rappeli, az ember a fülét akarja letépni. Valamint ott vannak a dalok, azok a nyálban/nyákosságban úszó popslágerek. Kb. olyan, mintha valami Megasztárból való senkiházi énekelné fel.



Nos, aki még túlélte a látványt, a hangot, azokat a történettel sokkolják. Főleg, akik látták, olvasták az eredeti művet. Az embert nem mutatják meg, pont ezért félelmetes a természeti erő ellen. Itt viszont telibe mutatják őket. S ha ez nem lenne elég, akkor itt vannak a jóságos simabőrűek is. Sőt! A tolószékes gyerek által ez is egy politikailag korrekt mese lett. Aki egy kisp#cs. Elméletben tudna sétálni, csak neki kényelmesebb, ha mindenki körbeugrálja, és így még egy csajt is fel tud szedni. Ha ez nem lenne elég, akkor a film humora valami borzalom. Nagyjából mintha dilettánsok írták volna, a két pribék: Jobbfék és Balfék megidézik Horrace-t és Jaspert. De csak megidézik. Fizikai fájdalmat éreztem, miközben ezeket a gagyi bohócokat néztem. Ahogy említettem, a gonosz simabőrű itt az igazgatónő, aki egy robotkarú némber.



A Kis Vuk annyira hitványra sikeredett, hogy a beígért 200 000 ember helyett 60 000-en nézték meg. Az IMDB-én pedig a valaha mért legalacsonyabb értékelésű animációs film lett. Amerikában szinkront is kapott olyan hangokkal, mint Freddie Highmore, Bill Nighty. Mára egy fajta kultstátusznak örvend, mint negatív mestermű. Aki még nem tapasztalta meg, annak semmiképp nem javaslom. Ez egy fájdalmas seb a magyar film történelmében.



Értékelés:10% 

Szólj hozzá